Przejdź do wersji zoptymalizowanej dla osób niewidzących i słabowidzących
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do menu górnego
Przejdź do treści głównej
Przejdź do mapy serwisu
Przejdź do stopki
Logo UE
Elektroniczna rejestracja
Logo Centrum medyczne w Łańcucie
Wydrukuj stronę Poleć znajomemu
x

Zapraszam do obejrzenia strony
Prawa Pacjenta - Dla pacjenta - Centrum Medyczne w Łańcucie Sp. z o.o..

 

Pobierz PDF

Prawa Pacjenta

 

Karta praw i obowiązków pacjenta Szpitala św. Michała Archanioła w Łańcucie

Szanowny Pacjencie!
Niniejsze prawa i obowiązki są ułożone dla Ciebie. Zaznajamiając Cię z nimi pragniemy zapewnić Tobie poczucie bezpieczeństwa podczas pobytu w szpitalu. Chcemy uczynić wszystko, aby Twoja satysfakcja ze świadczonych przez naszą placówkę usług medycznych była jak najwyższa.


Prawo do świadczeń zdrowotnych

  • Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych, udzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, w tym do natychmiastowej pomocy w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia albo w razie porodu.
  • W sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych (tzw. kolejki) ma prawo do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń.
  • Pacjent ma prawo żądać, aby lekarz udzielający świadczeń zdrowotnych zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie, a pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej).

Prawo do informacji

  • Pacjent, także małoletni, który ukończył 16 lat (lub przedstawiciel ustawowy pacjenta) ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia. Na osobie wykonującej zawód medyczny ciąży obowiązek udzielenia przystępnej informacji choremu o rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
  • Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel mogą również upoważnić osoby wykonujące zawód medyczny do udzielenia tych informacji innym osobom.
  • Pacjent ma prawo rezygnacji z informowania go o jego sytuacji zdrowotnej, przy czym winien wskazać, czy rezygnuje z otrzymywania wszystkich czy tylko niektórych informacji.
  • W sytuacjach wyjątkowych, gdy rokowanie jest niepomyślne, lekarz może ograniczyć informację dla chorego, jeżeli według jego oceny przemawia za tym jego dobro. Wówczas udziela informacji jedynie przedstawicielowi ustawowemu pacjenta lub osobie przez niego upoważnionej. Na żądanie pacjenta lekarz musi mu jednak przekazać pełną diagnozę.
  • Pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny informacji o swoim stanie zdrowia, w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego.

Tajemnica zawodowa osób wykonujących zawody medyczne

  • Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych wszelkich informacji uzyskanych o pacjencie w związku z leczeniem, także po jego śmierci.
  • Informacje o pacjencie mogą być ujawnione innym osobom tylko wtedy, gdy wyraźnie wynika to z innych przepisów lub pacjent (przedstawiciel ustawowy) wyrazi na to zgodę albo, gdy zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta albo innych osób oraz gdy jest to konieczne do dalszego leczenia.
  • Tajemnica zawodowa obowiązuje również po śmierci pacjenta, chyba, że zgodę na ujawnienie tajemnicy wyrazu osoba bliska. Zwolnienia z tajemnicy nie stosuje się, jeśli ujawnieniu tajemnicy sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia.

Zgoda na leczenie

  • Pacjent ma prawo decydować o tym, jak i czy chce być leczony zatem wszelkie świadczenia zdrowotne, a zwłaszcza zabiegi operacyjne są udzielane dopiero po uzyskaniu na nie naszej zgody. Zgoda może być wyrażona w sposób dowolny, z tym zastrzeżeniem, iż zgoda na operację oraz na zastosowanie szczególnie ryzykownej metody leczenia lub diagnostyki musi być wyrażona na piśmie.
  • Zgody na leczenie małoletniego oraz osób ubezwłasnowolnionych całkowicie udziela ich przedstawiciel ustawowy, w niektórych przypadkach opiekun faktyczny lub sąd rodzinny.
  • Badanie lub udzielenie pacjentowi innego świadczenia zdrowotnego bez jego zgody jest dopuszczalne, jeżeli wymaga on niezwłocznej pomocy lekarskiej, a ze względu na stan zdrowia lub wiek nie może wyrazić zgody i nie ma możliwości porozumienia się z jego przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym.

Poszanowanie intymności i godności

  • Pacjent ma prawo do poszanowania swojej intymności i godności,
    w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Dlatego
    w czasie badań lekarskich czy zabiegów może być obecny tylko niezbędny personel medyczny, a obecność innych osób (np. studentów) wymaga zgody samego pacjenta oraz lekarza.
  • Pacjent ma prawo do tego, ażeby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych była obecna bliska mu osoba. Wyjątkowo, w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta (np. w czasie operacji), osoba wykonująca zawód medyczny udzielająca świadczeń zdrowotnych pacjentowi może odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
  • Pacjent ma również prawo do umierania w spokoju i godności.
  • Pacjent ma prawo do leczenia bólu, w związku z tym podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest obowiązany podejmować działania polegające na określeniu stopnia natężenia bólu, leczeniu bólu oraz monitorowaniu skuteczności tego leczenia. 

Prawo do dokumentacji

  • Pacjent (jego przedstawiciel ustawowy) ma prawo wglądu do dokumentacji medycznej związanej z udzieleniem mu świadczenia zdrowotnego.
  • Za udostępnienie dokumentacji medycznej w formie kopii, wyciągów, odpisów, wydruków oraz na informatycznym nośniku danych pobiera się opłatę określą w Cenniku Zakładowym placówki. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi albo jemu przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie.
  • Dokumentacja ta może być udostępniana innym osobom tylko za zgodą pacjenta.
  • Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna może być udostępnia osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej (małżonka, krewnego do drugiego stopnia lub powinowatego do drugiego stopnia w linii prostej, przedstawiciela ustawowego, osobę pozostającą we wspólnym pożyciu lub osobę wskazaną przez pacjenta), chyba, że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia.

Poszanowanie życia prywatnego

  • Pacjent przebywający w zakładzie leczniczym przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych (np. w szpitalu, domu pomocy społecznej, sanatorium) ma prawo utrzymywać kontakt osobisty, telefoniczny i listowny z innymi osobami. Może również odmówić utrzymywania takiego kontaktu.
  • Przy chorym może też przez cały czas przebywać osoba bliska sprawująca dodatkową opiekę pielęgnacyjną. Koszty realizacji powyższych praw ponosi pacjent.

Opieka duszpasterska

  • W czasie pobytu w zakładzie leczniczym przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych chory ma prawo do opieki duszpasterskiej. W przypadku pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia pacjenta zakład ma obowiązek umożliwić mu kontakt
    z duchownym jego wyznania. Koszty realizacji tego prawa ponosi placówka zdrowia.

 Depozyt

  • Podczas pobytu w placówce całodobowego lub dziennego pobytu mamy także prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie na koszt placówki zdrowia.

 Ograniczenia

  • Kierownik placówki służby zdrowia lub upoważniony przez niego lekarz może ograniczyć korzystanie z praw pacjenta w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów. W przypadku prawa do utrzymywania kontaktu osobistego z bliskimi ograniczenia mogą być wprowadzone także ze względu na możliwości organizacyjne zakładu.

 Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych

  • Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny ma prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu działania niepożądanego produktu leczniczego zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne.

 Prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza

  • Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia wydanego przez lekarza, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa.
  • Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta.

Uwagi końcowe
 
Jako chory masz prawo zgłaszać swoje zażalenia ordynatorowi oddziału w czasie jego obchodu lub wpisywać je do księgi życzeń i zażaleń od decyzji ordynatora choremu przysługuje odwołanie do Prezesa Centrum Medycznego w Łańcucie.

W razie zawinionego naruszenia praw pacjenta lub innych przewinień, masz prawo lub Twoja rodzina do złożenia skargi do:

Prezesa Zarządu "Centrum Medycznego w Łańcucie" Sp. z o.o

ul. Paderewskiego 5,
37-100 Łańcut
Tel. 17 224 01 21
przyjmuje strony w sprawie skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godz. 12.00 - 14.00


Starosty Powiatu Łańcuckiego

ul. Mickiewicza 2
37-100 Łańcut
Tel. 17 225-69-71
przyjmuje strony w sprawie skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godz. 13.00 - 15.00


Rzecznika Praw Pacjenta

Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta:

tel.: 800 190 590 (z tel. stacjonarnych i komórkowych)

od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 18.00

Skargi, wnioski i petycje można składać:

  • pisemnie na adres: Biuro Rzecznika Praw Pacjenta

             ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa

  • pocztą elektroniczną na adres: kancelaria@rpp.gov.pl
  • poprzez ePUAP (Adres skrzynki ePUAP: /RzPP/skrytka)
  • faksem pod nr (22) 506-50-64
  • osobiście w siedzibie Biura Rzecznika Praw Pacjenta

Podkarpackiego OW NFZ, ul. Zamkowa 8, 35-032 Rzeszów

Skargi i wnioski w Podkarpackim OW NFZ w Rzeszowie można zgłaszać do Sekcji Skarg                        i Wniosków Wydziału Spraw Świadczeniobiorców POW NFZ pisemnie, pocztą elektroniczną (skargi@nfz-rzeszow.pl) poświadczoną podpisem elektronicznym, poprzez ePUAP (Adres skrzynki ePUAP: /pn44s4o7hk/SkrytkaESP) oraz ustnie do protokołu od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 16.00


Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta w "Centrum Medycznym w Łańcucie" sp. z o.o.

Radca Prawny Albina Baum

w „Centrum Medycznym w Łańcucie” sp. z o.o.

tel. 17 224 08 02

Przyjęcie interesantów:

budynek Administracji, I piętro pokój nr 16

od poniedziałku do piątku godz. 10.00 – 14.00, tel. 17 224 08 02

lub pisemnie na adres: Rzecznik Praw Pacjenta „Centrum Medycznego w Łańcucie” sp. z o.o., ul. Paderewskiego 5, 37 – 100 Łańcut lub na adres e – mail: a.baum@cm-lancut.pl


Umożliwimy Ci skorzystanie ze specjalistycznych obiektów i sprzętu, a przede wszystkim wiedzy i doświadczenia personelu. Staraj się to docenić. Korzystaj z Twoich praw, lecz równocześnie przestrzegaj obowiązków pacjenta.

Łańcut, 04.04.2022 r.

Administrator
Szpital św. Michała Archanioła

SZPITAL ŚW. MICHAŁA ARCHANIOŁA

"Zaufaj nam, jesteśmy po to, aby nieść pomoc"


Certyfikat CSQ Certyfikat akredytacyjny - logo-iso-14001.png


szczegóły 

Oferta Szpitala
„Centrum Medyczne w Łańcucie” sp. z o.o. sprawuje całodobową opiekę lekarską i pielęgniarską: w oddziałach szpitalnych i ratunkowym, poradniach specjalistycznych, gabinetach podstawowej opieki zdrowotnej oraz poprzez diagnostykę, rehabilitację, profilaktykę i promocję zdrowia.
 
 
Newsletter
Jeżeli chcesz być informowany o aktualnościach w serwisie, podaj swój adres e-mail.
NAJBLIŻSZE WYDARZENIA
MAPA DOJAZDU
Pauza
Uruchom
  • BMM
  • Korupcja szkodzi zdrowiu
  • NFZ Rzeszów
  • Podkarpacki System Informacji Medycznej
  • Powiat Łańcut
  • Samorząd Województwa Podkarpackiego
50o03'59.2''N
22o13'57.8''E
Mapa Polski

Centrum Medyczne w Łańcucie Sp. z o.o.

ul. Paderewskiego 5, 37-100 Łańcut
pow. łańcucki, woj. podkarpackie
tel.: 17 224 01 00, fax: 17 225 23 02
email: sekretariat@cm-lancut.pl
NIP: 8151763728
KRS:0000328106
ePUAP: /CMLancut/SkrytkaESP

 

kontakt 

projekt i hosting: INTERmedi@ zarządzane przez: CMS - FSI
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.