Dokumentacja medyczna jest szczególnym zbiorem danych osobowych. Informacje o stanie zdrowia zawarte w dokumentacji medycznej podlegają zaostrzonemu rygorowi ochrony prawnej, ponieważ zaliczane są do kategorii danych osobowych wrażliwych. Dokumentacja medyczna pacjenta, prowadzona jest w postaci elektronicznej lub papierowej, jest własnością zakładu – Centrum Medycznego w Łańcucie. W związku z tym, że podmioty lecznicze zobowiązane są do przedsięwzięcia odpowiednich środków zapewniających ochronę przed bezprawnym ujawnieniem danych zawartych w dokumentacji medycznej w „Centrum Medycznym w Łańcucie” Sp. z o.o. opracowano procedurę udostępniania dokumentacji w oparciu obowiązujące regulacje prawne.
Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dokumentacja medyczna udostępniania jest:
Dokumentacja medyczna jest udostępniana na wniosek uprawnionej osoby, na podstawie decyzji Prezesa Centrum Medycznego lub upoważnionej przez niego osoby:
Składanie wniosków oraz wydanie dokumentacji medycznej następuje w odpowiednich komórkach organizacyjnych w godzinach pracy tj. 700-1435 od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem świąt).
Składanie wniosków o udostępnienie dokumentacji medycznej oraz odbiór dokumentacji medycznej znajdującej się komórkach organizacyjnych lecznictwa otwartego (poradni specjalistycznych, POZ) następuje w godzinach pracy ksero lub w godzinach pracy rejestracji.
Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona składa wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej:
Formularze wniosków o udostępnienie dokumentacji oraz formularze upoważnień do pozyskiwania dokumentacji znajdują się w komórkach, w których procedura jest stosowana oraz na stronie internetowej www.cm-lancut.pl
Sporządzenie i wydanie kopii, odpisów i wyciągów z dokumentacji medycznej pacjenta odbywa się bez zbędnej zwłoki, nie później niż w trzecim dniu roboczym, następującym po dniu złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, wskazanych przez osobę wnioskującą, sporządzenie i wydanie kopii, odpisu lub wypisu dokumentacji winno nastąpić w dniu złożenia wniosku.
Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie dokumentacji medycznej może pobierać opłatę. Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej nie mogą przekroczyć wysokości kwot określonych w art. 28 ust. 4 ustawy o prawach pacjenta. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie.
Po sporządzeniu kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentacji medycznej, wydawane są one wnioskodawcy za pokwitowaniem w komórce organizacyjnej, w której został złożony wniosek.
Odmowa wydania dokumentacji medycznej, w przypadkach, w których udostępnienie nie jest możliwe, wymaga zachowania formy pisemnej oraz podania przyczyny.
Łańcut, dnia 4 kwietnia 2022 r.